8:00 - 19:00

ساعات کاری ما دوشنبه - جمعه

004917683066662 - 00989133086989

ارتباط با ما

واتس اپ

 

کارآموزی وکالت در آلمان

کارآموزی وکالت در آلمان

کارآموزی وکالت در آلمان – روند کارآموزی وکالت در آلمان چگونه است؟

دوره کارآموزی وکالت در کشور آلمان دو سال طول می‌کشد. در طی این دوره، کارآموز بدون داشتن حق انجام وکالت، باید در حدود ۶ تا ۹ آزمون شرکت کند.

آزمون وکالت آلمان پس از قبولی در آزمون وکالت آلمان که پنج روز طول می‌کشد و شامل آزمون کتبی و شفاهی است، حالا نوبت به گذراندن دوران کارآموزی وکالت میرسد تا یک حقوقدان، پروانه وکالت خود را دریافت کند.

آلمان یک کشور ایالتی با ۱۶ ایالت است و هر ایالت جزئیات خاص خودش برای دوران کارآموزی را دارد ولی بطور کلی یک دوره کارآموزی دو سال طول می‌کشد.

در این دو سال یک کارآموز باید اصولا پنج مرحله را طی کند و حدود هفت الی نُه آزمون کتبی در کنار یک آزمون شفاهی بدهد.

مراحل کارآموزی وکالت در آلمان:

مرحله دادگاه مدنی: در این مرحله، کارآموز وکالت مبانی آیین دادرسی را در یک دادگاه مدنی تجربه می‌کند. در این دوران اصولا یک کارآموز هفته‌ای یک پرونده می‌گیرد که باید روی آن کار کند. در کنار کار روی پرونده، کارآموز وکالت در نگارش احکام، کارشناسی پرونده و صدور قرارها به قاضی دادگاه کمک می‌کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

مرحله دادگاه کیفری: در این مرحله، کارآموز وکالت به عنوان دادیار و یا قاضی کیفری در سطح پایین کار می‌کند. اگر این مرحله در دفتر دادستانی انجام شود، یک کارآموز بطور مدام در جلسات دادگاه‌های کیفری شرکت می‌کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

مرحله اداری: در این مرحله، کارآموز باید در یک دفتر اداری دولتی به انجام کارهای حقوقی مشغول شود. این دفتر اداری می‌تواند وزارتخانه، ادارات پلیس، ادارات دولتی یا دفاتر اتحادیه‌ی اروپا باشد. وظایفی که یک کارآموز وکالت در این مرحله انجام می‌دهد بسته به اداره‌ای که در آن مشغول شده، متفاوت است. مدت این مرحله در هر ایالت فرق می‌کند و از حدود سه ماه الی چهار ماه متغیر می‌باشد.

مرحله وکالت: این مرحله طولانی‌ترین مرحله در تمام ایالت‌ها است که نه ماه طول می‌کشد. در این مرحله اصولا کارآموز وکالت در یک موسسه حقوقی مشغول می‌شود و سعی می‌کند موسسه‌ای را انتخاب کند که به موضوع فعالیت آن علاقه دارد.

مرحله انتخاب حوزه: در این مرحله کارآموز وکالت آزاد است به انتخاب خودش، به مدت سه الی چهار ماه در یک حوزه‌ حقوقی فعالیت کند. این حوزه می‌تواند شامل مراحل قبلی مثل کار کردن در موسسه حقوقی باشد و یا انجام کارهای فانتزی مانند کار برای یک باشگاه فوتبال یا یک مجله‌ خبری. مهمترین نکته این است که این فعالیت حقوقی باشد.

میزان درآمد یک کارآموز وکالت در آلمان: یک کارآموز وکالت در طول مدت دو سال کارآموزی حق وکالت ندارد و از دولت حقوق دریافت می‌کند. میزان این حقوق در هر ایالت متفاوت است ولی حدودا ماهیانه هزار و دویست یورو خواهد بود. البته از این میزان حقوق، مالیات هم کم می‌شود و در نهایت چیزی به میزان هزار یورو به کارآموز می‌رسد که خرج یک زندگی ساده‌ دانشجویی و اجاره‌ی یک اتاق کوچک در آلمان است.

امتحانات در دوران کارآموزی وکالت: تعداد امتحاناتی که باید در دوران کارآموزی وکالت پاس شوند در هر ایالت متفاوت است؛ اما بطور کلی تعداد این آزمون‌ها حدود شش تا نه آزمون است. بعد از گذراندن آزمون‌های کتبی باید در آزمون شفاهی نیز شرکت کرد. در پایان گذراندن تمام مراحل و پاس کردن آزمون‌های کتبی و آزمون شفاهی یک کارآموز وکالت، عنوان «حقوقدان تمام» را می‌گیرد و لایق دریافت پروانه وکالت کشور آلمان می‌شود.

بدون نظر

پیام بگذارید