8:00 - 19:00

ساعات کاری ما دوشنبه - جمعه

004917683066662 - 00989133086989

ارتباط با ما

واتس اپ

 

خشونت و آزار جنسی علیه زنان – بخش دوم – انواع خشونت جنسی

موسسه حقوقی بین المللی داود قراخانلو > مشاوره حقوقی  > خشونت و آزار جنسی علیه زنان – بخش دوم – انواع خشونت جنسی

خشونت و آزار جنسی علیه زنان – بخش دوم – انواع خشونت جنسی

خشونت و آزار جنسي را ميتوان از جنبههاي مختلف تقسيم بندي نمود:

الف)خشونت جنسي و اعمال مجرمانه

الف-1)«خشونت جنسي رفتاري»:

 هر نوع توجه نشان دادن به بدن زن، نگاه شهوت آلود و آزار دهنده، تماس بدني، تظاهر به انجام اعمال جنسي در حضور زن، نمايش آلت تناسلي، آدم ربايي به منظور تجاوز و انجام اعمال منافي عفت، راه اندازي مراكز فحشا، قاچاق زنان، هر نوع بهرهبرداري تجاري از زنان از قبيل تهيه عكس، فيلم و انتشار آن از طريق رسانهها، مونتاژ عكس و انتشار آن، تشويق مردم به فساد، حمايت از فاحشگي و تسهيل آن، زناي با محارم، اجبار به رابطه جنسي در زمان عادت ماهيانه و بيماري، عدم وفاداري زوج به زوجه، حاملگي اجباري و …، در نهايت شديدترين نوع رفتار مجرمانه كه متضمن خشونت جنسي باشد، ميتوان تجاوز و زناي به عنف دانست.

الف-2)«خشونت جنسي گفتاري»:

به «گفتار شهواني» و «گفتار خشونتآميز» تقسيم ميشود:

در «گفتار شهواني»، مرتكب با مخاطب قرار دادن زن، الفاظي را كه متضمن مسائل و معاني جنسي است به زبان ميآورد. امروزه اين نوع از آزار جنسي با استفاده از وسايل ارتباطي از قبيل تلفن و اينترنت در جهان و از جمله ايران در حال افزايش است.

در «گفتار خشونت آميز»، مرتكب با مخاطب قرار دادن زن و به منظور ارضاي غريزه جنسي و لذتجويي، از الفاظ زشت، ركيك، توهينآميز، تهديدآميز و … استفاده ميكند.

ب)خشونت جنسي و نسبت مرتكب با قرباني:

خشونت و آزار جنسي از سوي محارم، بستگان زن يا افراد بيگانه صورت ميگيرد. بستگان زن شامل افرادي همچون پدر، برادر، عمو، دايي و شوهر زن ميتواند باشند. همچنين محارم سببي و رضاعي زن نيز در اين تقسيم بندي قرار ميگيرند.

ج)خشونت جنسي و مكان:

خشونت و آزار جنسي در هر محيطي كه زنان و دختران در آن حضور دارند يا مشغول فعاليت كاري هستند، ميتواند رخ دهد. از اين نظر ممكن است زنان در خانه و از سوي خويشاوندان، آشنايان يا در مواردي كه افراد مهاجم بهصورت غير قانوني وارد حريم خصوصي ديگران ميشوند، مورد آزار و خشونت قرار گيرند يا در محيط كار و فعاليت شغلي زن از سوي كارفرما، همكاران، مراجعان و مشتريان مورد آزار قرار گيرند. هماكنون در گزارشهاي فراواني از ارتكاب آزار جنسي كارمندان زن از سوي كارفرمايان وجود دارد كه با توجه به ورود گروه زيادي از دختران و زنان به بازار كار و پايين بودن ضريب اشتغال در كشور، در آينده افزايش نيز خواهد يافت. همچنين مواردي از حمله به محل كار زنان همانند: مطب پزشكان زن، آرايشگاه زنانه و… ارتكاب جنايت گزارش شده است، لذا لازم است از سوي مسئولين انتظامي و همچنين گزارش دادن قربانيان، تدابير ويژهاي در اين زمينه در نظر گرفته شود.

مورد ديگر آزار زنان در اماكن و معابر عمومي در اوقات مختلف شبانه روز ميباشد. همانند: پاركها، سينماها، خيابانها و كوچهها، مراكز فروش، هتلها و مسافرخانهها و در مواردي مراكز آموزشي از قبيل مدارس، دانشگاهها و…، بنابراين امكان وقوع خشونت و آزار جنسي در هر مكاني كه دختر يا زني در آن حضور دارد، است. از اين رو بايد موارد و ميزان شيوع آن جهت اتخاذ تدابير لازم مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد. در اين نوشتار، سعي ميشود برخي از اَشكال آزار و خشونت جنسي عليه زنان در اجتماع از ديدگاه فقهي و حقوقي مورد تحليل و بررسي قرار ميگيرد.

بدون نظر

پیام بگذارید